Oud-trainer Jacob van Essen overleden

Naar gisteren bekend is geworden, is onze oud-trainer Jacob van Essen op maandag 20 februari in het ziekenhuis in Emmen overleden aan de complicaties na een hartaanval… hij werd bijna 92 jaar oud.

Jacob van Essen werd tot trainer benoemd van onze verenging in 1967 op advies van de toenmalig legendarische trainer Heinrich Schmitter. Hij was de nog laatst levende speler van de start van het betaald voetbal in Veendam, waar hij meer dan 250 wedstrijden in het 1e elftal speelde vnl. als rechtsback met spelers als Max Rosies, Afienus de Vries, Sietse de Jong, zijn vriend Willy Wilbers en niet te vergeten doelman Frans de Munck.

Na zijn voetbalcarriere werd Jacob trainer van Neprtunia en KSC en dus van 1967 -1978 van Muntendam. Reeds in het 1e seizoen behaalde hij succes met het kampioenschap van de 2e klasse B en promotie naar de hoogste amateurklasse na een 1-2 overwinning bij SC Erica. Na 2 seizoenen degradeerde Muntendam echter (zeer ongelukkig) weer naar de 2e klasse na een Nacompetitie met Alcides en MOVV. Het seizoen daarop echter opnieuw een Kampioenschap en promotie na een 2-3 overwinning bij Noordster. Muntendam bleef een aantal seizoenen 1e klasser en miste op een haar de promotie naar de in 1974 ingestelde Hoofdklasse evenals in het seizoen 1975/1976. De jaren hierna speelde Muntendam nog steeds een hoofdrol in de 1e klasse tot het seizoen 1977-1978 het verval in trad en de club in het seizoen 1977-1978 weer moest degraderen naar de 2e Klasse. Jacob van Essen vertrok na elf seizoenen naar Nieuw-Buinen en beeindigde zijn trainerschap.. nadat inmiddels zijn zoon Rik in het 1e elftal van Muntendam speelde. Jacob vertoonde zich na het trainerschap nooit meer op het voetbalveld en ging vaak met echtgenote Lies (die het bronnenbad in Nieuwe Schans bezocht) op bezoek bij zijn voetbalvriend Wily Wilbers uit het duitse Leer.

Wij zullen Jacob van Essen herinneren als een uitstekende trainer, rustig mens en bij de wedstrijden altijd vergezeld door zijn, enkele jaren terug overleden echtgenote, Lies. Ook het op veel te jonge leeftijd plotseling overlijden van zoon Rik, greep hard in bij de familie van Essen.

Wij wensen Annet, schoondochter Jannie, klein- en achterkleinkinderen dan ook veel sterkte met dit groot verlies van een uitstekende vader en fantastische voetballer- en voetbaltrainer.

Bestuur VV Muntendam

Oud-trainer Jacob van Essen overleden